Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Harlinger Courant van 12 april 2015.
HARLINGEN – Geruime tijd was het Markthuis Harlingen gevestigd in de Harlingse Oosterparkwijk. Het is nu verhuisd naar een nieuwe locatie aan de William Boothstraat 6. De feestelijke opening vindt morgenochtend plaats, op woensdag 29 april om 10 uur. ‘Markthuis’ is een landelijke formule, waarbij particulieren in een overdekte ruimte een marktkraam huren voor verkoop van hun overbodige spullen.
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren
Beertje Ouborg en Marja Scheffer
“Tja, het huurcontract liep af en het werd niet verlengd, dus we hadden weinig keus,” vertelt Birgitta ‘Beertje’ Ouborg. “Kan gebeuren. Maar we maken van de nood een deugd.” Vriendin en mede-onderneemster Marja Scheffer neemt het over. “Midden vorig jaar huurde ik hier voor het eerst een marktkraam. Ik raakte bevriend met Beertje en sindsdien ben ik steeds meer gaan helpen. Zo ben ik een paar weken ingesprongen toen zij ziek was. Uiteindelijk ben ik er helemaal ingestapt. Kort geleden kwam ik hier binnen en vond mijn compagnon in tranen. Huur opgezegd. Ik naar huis, ook in tranen. ‘Wat is er aan de hand,’ vroeg Lody, mijn man.”
Lody Scheffer belde met Bart Mesken en die wist raad. Vanaf eind april opent Markthuis Harlingen haar deuren aan de William Boothstraat 6. Marja: “We hebben ontzettend veel zin in de verhuizing. Een nieuw begin, op een nieuwe plek. Onze formule heeft toekomst, dat weten we zeker. We hebben hier alle kramen verhuurd. Alleen al in Leeuwarden zijn er de laatste tijd drie geopend.”
Ouborg: “De klanten zijn op de hoogte. Ze gaan allemaal mee over. Iedereen zorgt voor zijn eigen kraam. Voor bepaalde mensen, senioren bijvoorbeeld, regelen wij de verhuizing. De 25e april is de grote dag.”
“Het zal wel even wennen zijn,” zegt een klant. “Een stukje verder fietsen”.
“Inderdaad, heel veel standhouders wonen hier in het Oosterpark. We hopen dat we nu ook belangstelling uit het centrum gaan krijgen. Voor het kopend publiek is de locatie beter, denk ik. We hebben een aantal leuke acties bedacht voor volgende maand,” zegt Scheffer enthousiast. “Bijvoorbeeld ‘Maak een foto van je rommel, misschien win je wel een kraam’. Of ‘Wie twee klanten aanbrengt wint een kraam’.”