Dit artikel verscheen in het augustusnummer van MON Motorsportnieuws
‘De Grote Prijs van Oostendorp’, zo noemde een commentator deze editie van de racedemo Elburg. De ereprijzen zelf leken achteraf aan de kleine kant, maar het kijk- en rijplezier voor iedereen was er niet minder om. Vorig jaar kenmerkte het evenement zich door een onwerkelijk aantal olie-incidenten. Dit keer hadden de rijders de oliedichtheid van hun motoren duidelijk beter onder controle. En net als in 2012 was de organisatie door Spijkrijders en SAM een goed geoliede (en lekdichte) machine. Spijtig: een aantal incidenten leverde materiële schade op en vooral voor enkele rijders een pijnlijke herinnering.

De voorzitter van de Spijkrijders kondigt de ereronde aan van de wethouder, in het zijspan van Joop Berghorst.
Laten we bij het begin beginnen. Warm, later zelfs heet weer. Goed bezette raceklassen, waaronder veel zijspannen. Een verrassingsoptreden voor Piet Kramer, die had aangekondigd pas te Soerendonk weer te verschijnen. Gelegenheidsbakkenist was Dick Beets, die halverwege de dag in de 750cc-klasse zijn BSA B33 parkeerde onder de blinderingshekken. Alleen het kontje stak er nog onderuit, stelde uw verslaggever met eigen ogen vast tijdens het voorbijrijden. “Is gebeurd, klaar. Niet meer over hebben!” verklaarde Dick desgevraagd.
Warme remmen
Door het warme weer en de stevige rempunten rondom de baan waren ook de remmen aan de beurt. Bijvoorbeeld bij het zijspanduo Peter de Wit – Helma de Vos. “De BMW van Joop Berghorst zat me op de hielen, daardoor heb ik te lang gewacht met remmen,” aldus Peter. De uitloopruimte aan het einde van het langste rechte eind bestond uit een afstapje naar een modderig moeras. De twee wisten nog nét droge voeten te houden. “Dat is Pa weer,” hoorden we van zoon Rudi. Bakkeniste en nieuwkomer in de racewereld Helma de Vos was noordelijk laconiek. “Hebben we dit ook een keer meegemaakt!”
Tevreden rijders
Och, bij de meesten ging alles naar wens, hoewel, aldus 750-coureur Hans Bataille: “De rechterkant van de banden is totaal niet gebruikt. Laten we de SAM vragen om bij de volgende demo in Soerendonk in ieder geval rechtsom te rijden!” Alle gekheid op een stokje, Hans was dik tevreden met zijn eigen rijprestaties. “De Laverda wilde bij de vorige demo’s eigenlijk het liefste rechtdoor. Daarom heb ik hem nu achter een centimeter of vijf hoger gezet. Wat een verschil! Ik ben in de tweede manche expres achteraan gestart om te kijken wie ik bij kon houden.”

Hans Bataille met zijn Laverda 750cc uit 1973.
Geslaagde demo
Tot slot natuurlijk nog een chaotische prijsuitreiking, met twee missen, wisseltrucs met erebekers en een biertje voor de dorst. Samenvattend: ondanks enkele incidenten voor bijna iedereen een geslaagd evenement, zeker voor de lokale organisator, de Spijkrijders, maar ook voor SAM en (bijna) alle deelnemers.

Zijspanwinnaars Dick Beets en Piet Kramer.
Meer op www.sammotorsport.nl