Kickoff zakelijke netwerkclub aan boord van Wylde Swan
HARLINGEN – Op een vrijdagmiddag in augustus, aan boord van het Friese tallship ‘Wylde Swan’, deed voorzitter Jan Reier Arends de aftrap voor de Frisian Tall Ships Club. Zo’n 250 Friese ondernemers waren ervoor uitgenodigd. Wat is het doel van de club? Netwerken natuurlijk, maar zoals Arjen Mintjes, secretaris van de Stichting Harlingen Sail benadrukt: “vooral willen we dit keer op tijd beginnen met het werven van ambassadeurs en sponsoren.”
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren
Een artikel dat eerder is gepublicveerd in de Harlinger Courant en scheepvaartkrant Schuttevaer.

Een beetje overvallen is Roel Sluiter, na de mededeling van Jan Reier Arends dat hij is gebombardeerd tot erelid van de nieuwe club.
Mintjes vervolgt: “De vorige Tall Ships Race was een groot succes. Harlingen heeft het wereldkampioenschap aanleveren trainees binnengehaald. Zeker 350 jonge mensen uit Harlingen en omgeving namen deel aan de wedstrijd van 2014. Dit is het grote verschil tussen een Sailmanifestatie als die in Amsterdam en onze Tall Ships Race. In Amsterdam gaat het vooral om de mooie schepen. Dat is prima natuurlijk. Bij de STI, de overkoepelende organisatie voor de races, staat de deelname van de jongeren voorop. Die is voor hen een ervaring voor het leven. Samen in de beperkte ruimte van een zeilschip, samen een storm overleven.”

Gedeputeerde Deroue is voorzichtig met concrete toezeggingen, maar zegt wel dat het provinciebestuur achter de Tall Ships Race 2018 staat. “Voor het verbinden van Kulturele Haadsted 2018 aan dit initiatief is echt geen druk van de provincie nodig. Zij hebben elkaar allang gevonden!”
Zeker veertig tot vijftig bedrijven en organisaties gingen in op de uitnodiging. Directeuren, voorzitters en aandeelhouders genoten van een hapje en een drankje. Arends legde uit wat de bedoeling van de op te richten club was. “Of het wel of niet een zelfstandige stichting wordt weten we nog niet. Wel dat we leuke dingen gaan doen, samen met de leden. Een relatie met de bedrijven opbouwen. We gaan hen veel meer betrekken bij het hele proces. Brainstormen over de organisatie, de financiering. ‘Corporate hospitality’ (vrij vertaald ‘zakelijke gastvrijheid, red.) zal een belangrijk deel uitmaken van de clubactiviteiten.”
Gedeputeerde Sander de Rouwe (CDA) kreeg de kans om een officieel woord te richten tot de aanwezigen. “Ik geloof in de heilige missie van de STI. Het aantal van 337 Friese trainees aan boord van de tallships in 2014 spreekt boekdelen. De Tall Ships Race Harlingen is voor Friesland een geweldig evenement. Het provinciebestuur zegt bij deze toe de volgende editie van de race te ondersteunen. Op welke manier we het gaan doen, dat moet blijken.”
Lidmaatschap van de club gaat 999 euro kosten, vertelt Arends. “Dan ben je lid voor drie jaar en kan je deelnemen aan de activiteiten, eventueel met je zakenrelaties.”
De club zal niet enkel bestaan uit gewone leden. Tot diens eigen verrassing bombardeert Arends ter plaatse burgemeester Roel Sluiter tot erelid van de club. Deze kan niet anders dan de eer gracieus aanvaarden. “Dat is een duur erelidmaatschap,” roept iemand uit het publiek. “Voor de volgende Sail heeft de gemeente al vijf ton beschikbaar gesteld!”
Sluiter: “Toen ik hier aantrad als burgemeester waren de besluiten over Sail 2014 al genomen. Ik dacht wel even, nou, nou, dat is een ambitieus plan. Zou dat wel lukken? Intussen hebben we laten zien dat we het kunnen organiseren. Dus jazeker, dat doen we nóg een keer. En die vijf ton, die waren al afgesproken met de gemeenteraad.”
Gemeenteraadslid Hendrik Sietsma (CDA) tot slot: “Het klinkt als veel geld, 999 euro. Maar dat is voor drie jaar, dus 350 euro per jaar. Een skybox bij Heerenveen kost meer!”

Eén van de bezoekers van de middag is Pelle de Jong. Hij is eigenaar-directeur, van Pelle de Jong Marine Consultancy en werkt voor London Offshore Consultants. “Word ik lid van de Tall Ships Club? Dat denk ik wel. De maritieme economie groeit enorm in het Noorden. Vooral door de opkomst van de windmolenparken in zee. Het gaat om enorme investeringen in een enorm onderhoudsgevoelige industrie. Als een club als deze de jonge mensen kan motiveren om deze beroepsrichting te kiezen moedig ik dat aan.”