HARLINGEN – Overal langs de bouwterreinen van de nieuwe rijksweg N31 duiken de ‘mannen en vrouwen met de gele helmen’ op. Het zijn de verkeersregelaars. Soms hebben ze zelfs ineens een rode of oranje helm op. Zij werken allemaal voor het bedrijf Traffic Service Nederland en zorgen voor de veiligheid van de Harlingers op de wegen en fietspaden, die hier en daar bijna dwars door het werk heen lopen. Anderen verrichten metingen aan percelen en bouwobjecten. We maken kennis met enkelen onder hen.
Tekst en foto’s Gijs en Inge van Hesteren
Deze reportage is eerder gepubliceerd in de Harlinger Courant van 21 maart 2016
Almenumerweg

Hans de Boer woont in Deventer. Elke dag komt hij naar Harlingen. Hij doet dit werk al een jaar of vijf, zes. “Leuk werk”, beaamt hij. “Als je ergens een paar dagen staat, dan leer je de mensen en de auto’s kennen. Verschil tussen de grote stad of een klein dorp zie ik niet. Je hebt mensen die begrijpen dat het straks allemaal mooier en beter wordt en mensen die het allemaal lastig vinden en hopen dat je snel uit de weg stapt.”

Jamilla Sweers uit Harderwijk regelt het verkeer langs de Almenumerweg, iedere keer dat er een vrachtwagen of shovel naar het werk toe komt.
Rutger Martens uit Stadskanaal valt vandaag in voor een zieke collega. “Ik ken lang niet iedereen die hier aan het werk is. Je bent eens hier bezig, dan eens daar. Na een tijdje leer je wel gezichten kennen.”
Charlotte Thoma rijdt iedere dag vanuit haar woonplaats Wilhelminaoord naar Harlingen en terug. “Hee, u mag hier niet oversteken, hoor! Oh, is het voor een fotoreportage? Vooruit dan maar!”
Op zaterdag en zondag 12 en 13 maart wordt er doorgewerkt, ook ’s nachts. Steven Pul staat het hele weekend op de Almenumerweg het verkeer te regelen. “Van twaalf tot twaalf, maar dat vind ik helemaal niet erg, hoor.” Hij woont De Klomp bij Veenendaal en ook hij rijdt iedere dag van huis naar Harlingen. “Traffic Service Nederland is de grootste in Nederland met verkeersregelen. Hiervoor werkte ik als administrator bij het MKB. Bij de laatste reorganisatie ging ik er ook uit. Dit nieuwe werk bevalt me prima.”
Dennis Thomassen komt uit Zeewolde. “De Harlinger Courant. Dat dacht ik al.”
Industriebrug

Maurice Mackay rijdt elke dag op en neer vanuit Apeldoorn. Hij heeft het druk. Net even tijd om zijn naam te noemen terwijl het verkeer vanaf de andere kant wordt doorgelaten.
Hoek Oosterparkweg – Vierkantsdijk

Marco Roekamp uit Swifterbant is de hoofdcoördinator van de verkeersregelaars. “Het is leuk werk. Niet dat ik als kind ervan droomde om verkeersregelaar te worden. Maar het bevalt me hier nu prima!”
Peter Geerlings komt uit Vaassen bij Apeldoorn. “Ja, dit is leuk werk. Ja, soms zijn mensen ongeduldig. We maken er gewoon een lolletje van, dan accepteren de mensen Als snel wat we doen.”
Viaduct Kimswerderweg

De vorige klussen van Edwin Grotenhuis waren in Oss en in Badhoevedorp. “We werken heel veel samen met Ballast Nedam. Zoveel bedrijven zijn er niet in Nederland die dit soort projecten aankunnen.”
Julius Lisapaly komt uit Vaassen bij Apeldoorn. “Mooi werk om te doen.”
Oude Trekweg-Grensweg

Ed Belgraven uit Veenendaal stond bij het nieuwe kruispunt van Oude Trekweg en Grensweg. “U gaat me hier de komende tijd wel vaker zien.”
Siebolt Heijs Veenendaal. “Samen met Ed Belgraven heb ik de laatste tijd in Amsterdam gewerkt, op het Rokin. Werkzaamheden aan de trambaan!”

Mattijs van Florestein (rechts) brengt al snel zo’n 3,5 uur per dag door in zijn auto, want elke dag rijdt hij vanuit Deventer naar Harlingen. “De ene week sta je bij het voetballen in Utrecht, de andere bij Den Haag en nu hier. Leuk en afwisselend werk. Steeds vaker maken projecten als deze gebruik van verkeersregelaars. Dat heeft te maken met regelgeving omtrent de veiligheid.”
Ron van Dorland uit Apeldoorn (links) loopt samen met Van Florestein naar coördinator Marco Roekamp, die ze zal vertellen waar hun volgende klus in Harlingen is.
Infocentrum

Janet Posthumus werkt in het Infocentrum aan de Kanaalweg. “Iedereen kan hier binnenlopen. We turven hier het aantal bezoekers en hebben steeds meer aanloop. Binnenkort komt er een open dag voor het bouwproject. We denken erover om er twee dagen van te maken. Hiervoor kan men zich nu al opgeven.”
Het Infocentrum is geopend op dinsdag en donderdag (van 9 tot 4) en op vrijdag (van 9 tot 12).
Aanleg drempel Kanaalweg Industrieweg
Geert Goudsmid uit Deventer doet dit werk al 11 jaar. “Dit is nu best een rustig plekje. De voorrangssituatie is veranderd en ik moet ervoor zorgen dat de auto’s niet inrijden op fietsers en voetgangers.
Rijssel Maikel zit normaal op de bus met bebording maar werd die dag ingezet bij de Industriebrug
Waterpassen

Sjefke Gerguri komt iedere dag uit Lemmer. Samen met collega’s verricht hij doorlopend metingen op en rond het bouwterrein. Precieze maatvoering is ontzettend belangrijk.

Oude Trekweg. Gerguri’s assistent Gijs van Hesteren jr. plaatst zijn ‘baak’ in de ‘straatpot’, zodat Gerguri de meting kan verrichten.
Waterpassers Wiebe Jonkman (Stiens) en Ynze Zaadstra (Franeker) verrichten metingen bij de Koningsweg.